大和古仏探訪

京阪神を中心に内外の古仏についていろいろと書いてみたいと思います。

仏像による日米親善 NYでケネディ大使が着物姿で参加

NYでケネディ大使が鏡開き、着物姿で
オープニングセレモニーで、着物姿であいさつするケネディ駐日大使=2月11日、米ニューヨーク(共同)

鎌倉時代の慶派の仏像(快慶作品など)が日米親善に一役買ったという記事。今回は米国発だが、これに限らず、キャロライン・ケネディ駐日大使は日本全国を行脚しよく活躍されていると思う。

【以下は引用】
米ニューヨークの教育・広報機関アジア・ソサエティーで11日夜、鎌倉時代の仏像を紹介する特別展のオープニングセレモニーがあり、米国に帰国中のキャロライン・ケネディ駐日大使が着物姿で鏡開きに加わった。

 ケネディ氏はあいさつで「日本の美術作品はとても深みがあり、歴史も豊かで、私にとって毎日が素晴らしい学習体験です」と日本での暮らしぶりを紹介。「世界で米国にとって(日本以外に)より強固な盟友で、偉大なパートナーは考えつかない」と持ち上げた。

 ケネディ氏はこの後、法被を着け、高橋礼一郎ニューヨーク総領事らと共に鏡開きを行った。

 特別展は、北米や欧州の博物館などが所蔵する仏像など計約30点を集めたもので、鎌倉時代を代表する仏師の快慶の作品も含まれる。5月8日までの期間中、日本文化紹介の関連イベントも開かれる。(共同)
http://www.sankei.com/world/news/160212/wor1602120032-n1.html

ーーーーーーーーーーーー
展示されている作品の一部は、以下で見ることができる。いずれも慶派の特色をよく示すものである。

http://asiasociety.org/new-york/exhibitions/kamakura-realism-and-spirituality-sculpture-japan

【以下は引用】

Kamakura: Realism and Spirituality in the Sculpture of Japan
9 February 2016 - 8 May 2016

"Kamakura: Realism and Spirituality in the Sculpture of Japan" examines the interplay of realism and the sacred in more than thirty Buddhist masterpieces from the Kamakura period (1185–1333).

鎌倉時代の貴重な仏像を集めた特別展「Kamakura: Realism and Spirituality in the Sculpture of Japan」が、2月9日から、ニューヨークのアジア・ソサエティーで開かれている。5月8日まで。
アメリカで鎌倉時代の彫刻などが貸し出し公開されるのは30年ぶりだという。快慶の仏像など、貴重な作品が多く鑑賞できる。  
11日に行われたオープニング・セレモニーには、訪米中のキャロライン・ケネディ駐日大使も出席した。

アジア・ソサエティーは今年で創設60年。日本文化を祝う「Season of Japan」を実施中で、この特別展もその一部だ。シンポジウム、能や歌舞伎のパフォーマンス、古典映画、文学、折り紙、日本をテーマにしたハッピーアワーなど、さまざまなイベントが予定されている。

◾️会場:Asia Society (725 Park Avenue at 70th St, NYC)
◾️開館時間:火〜日11am〜6pm、金11am〜9pm、月休
◾️入場料:一般12ドル、シニア10ドル、学生7ドル、16歳以下無料。金曜6pm以降は無料。
◾️問い合わせ:212-288-6400
◾️詳細:asiasociety.org/new-york/
http://usfl.com/mimiyori/event/96490

Head of a Guardian King
Head of a Guardian King
Brooklyn Museum, Gift of Mr. and Mrs. Alastair B. Martin, the Guennol Collection, 86.21
Image courtesy of Brooklyn Museum

Nyoirin Kannon
Nyoirin Kannon
Asia Society, New York: Mr. and Mrs. John D. Rockefeller 3rd Collection, 1979.205
Photography by Synthescape, courtesy of Asia Society

About Kamakura

The magnificent sculpture of the Kamakura period (1185–1333) has long been considered a high point in the history of Japanese art. Stylistic and technical innovations led to sculpture that displayed greater realism than ever before. Sculptors began signing their works, allowing us to trace the development of individual and workshop styles that influenced later generations for centuries. Religious developments—often combinations of traditional and new practices—brought devotees into closer proximity with the deities they worshipped.

The icons in this exhibition commanded the faith of passionate devotees, some of whom hoped to gain merit from the making of a Buddhist image, to ensure salvation in the afterlife, or to obtain tangible benefits in this life. Others aimed to achieve ultimate awakening through ritual unification with the deity represented by the icon. In their original contexts these powerful icons were “real presences,” brought to life by their naturalistic form, ritual activation, and sacred interior contents.

Craftsmen created these icons during a time of profound political and social disruption. For the first time in Japanese history, powerful warrior clans challenged the imperial court that had dominated the political and cultural landscape for centuries. In the civil war of the 1180s, the great Buddhist temples of the ancient capital in Nara burned to the ground. The devastation shocked the entire country, but rebuilding and repopulating the temples with new sculptures and paintings began almost immediately. Renewed contact with the Asian mainland, which flourished in the early Kamakura period, further invigorated arts and religious practices.

Elite warriors became an important new source of patronage for religious arts, while the imperial court and aristocratic clergy continued their sponsorship of sculpture workshops in Kyoto and Nara even as their fortunes gradually declined. One major new patron was Minamoto Yoritomo, who became the first ruling shogun and established a military government headquartered in the town of Kamakura in eastern Japan. Later in the thirteenth century, however, the continued threat of invasion by the Mongol empire created further instability. In 1333, a cunning Japanese emperor launched a rebellion ending the Kamakura shogunate not even 150 years after its founding.

Despite the brevity of this historical period, it had a lasting impact on the political, artistic, and religious legacy of Japan. Shoguns and warlords were the dominant rulers up until the mid-nineteenth century. Even in the eighteenth century, sculptors proudly traced their artistic lineages back to early Kamakura master sculptors, while religious movements established during the period continue to be some of the most popular forms of Buddhism practiced in Japan today.

Ive Covaci, Guest Curator
Adriana Proser, John H. Foster Senior Curator for Traditional Asian Art, Asia Society

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